Café Racer Dag
Terwijl het op diverse plekken in het land pijpenstelen regende bleef het in Achterveld de hele dag droog. Circa 500 motorrijders werden daardoor gestimuleerd de Café-Racer Dag te bezoeken. Zij reden lang niet allemaal op café-racers maar er waren wel veel interessante machines bij. Wat deze keer opviel was dat er veel Japanse straatracers bij waren, veelal omgebouwde Honda viercilinders. Dat schijnt tegenwoordig de trend te zijn en dat is begrijpelijk want die zijn nog betaalbaar.
We zagen ook enkele fraaie Harley Sportsters en vooral de CWB-Sportster trok de aandacht. De eigenaar van deze machine heeft zelf het frame, de tank en het zitje gebouwd en een moderne up-side down voorvork gebruikt. Ook enkele andere, minder rigoureus aangepakte, Sportsters waren verbouwd tot sportieve machines. Ook leuk en opvallend was een NSU Max, blauw gespoten, met zwart-witte blokjesband op de aluminium-kleurige tank en voorzien van een race-zitje. Henry de Vries bouwt hobbymatig Suzuki Savage ééncilinders om tot café-racer. Hij liet hier zijn laatste creatie zien en Ad van Lith was er met één van Henry’s eerdere bouwsels. Marcel Kriebel, die jaren geleden al eens de prijs voor de mooiste ééncilinder won, was ook deze keer weer aanwezig met zijn rode MZ café-racer. In schrille tegenstelling tot deze simpele oostblok-racer stond de CR&S. De extravagante vormgeving van deze Italiaanse V-twin trok ieders aandacht en de meeste rockers konden de motor niet thuisbrengen. Het motorblok deed denken aan een Harley maar kenners zagen wel dat het net even anders was. Het bleek om een twee liter S&S blok te gaan uit het land van Uncle Sam. Een andere opmerkelijke motor was een Seeley-Matchless AG86R. De complete motor, dus zowel het motorblok als het frame, is gebouwd door Jan de Jong van ABSAF in Appingedam. Naast BSA Gold Star-blokken bouwt hij immers ook (verbeterde) Matchless G85 blokken.
Al dit moois kwam echter niet in aanmerking voor de prijs want dit jaar was het thema: staande twins. De prijs was een heel exclusief cadeau. Diederik de Vries die vorig jaar (en diverse voorgaande jaren) de presentatie heeft verzorgd, had namelijk aangeboden een schilderij te maken van de prijswinnaar. Naast zijn werk als presentator voor RTL schildert Diederik auto’s en motoren (zie www.moto-art.com). Zelf was hij er helaas niet omdat hij die dag een presentatieklus had maar in Jon Tober, die de honneurs al eens eerder heeft waargenomen, hadden we een waardige vervanger. De aanwezige rockers hadden op 27 verschillende motoren hun stemmen uitgebracht. Na telling bleek dat de Norton Dominator 99 van Wiebe de Boer, met elf stemmen, kon worden uitgeroepen tot prijswinnaar. Volkomen terecht lijkt mij, want de Norton is een fraaie klassieke café-racer, echt zoals een café-racer er hoort uit te zien. DJ Jack de Vries draaide als van ouds lekkere rock and roll en de mannen van De Moespot hebben die zondag 380 hamburgers staan bakken. Volgend jaar is het thema: tweetakten.
Ad van Boheemen