15 JAAR ROAD ROCKET CLUB
.Op 25 mei 1998 werd onze geliefde Road Rocket Café-Racer Club opgericht. Het verhaal van de oprichting heeft nog nooit in The Rockateer gestaan, dus is dit jubileum een goede aanleiding om terug te gaan naar de vorige eeuw.
De beginjaren
Ik schreef in die tijd al (enige tijd) voor Bigtwin. Toen was het nog niet voor 99% een Harley-blad maar stonden er ook regelmatig café-racers in. (Men wil binnenkort weer aandacht gaan besteden aan café-racers, dus hou Bigtwin in de gaten!) Mijn BSA A10 was net gereviseerd en ik was op zoek naar een leuk thema om een café-racer artikel te schrijven. Op een beurs liep ik Duco tegen het lijf; hij vertelde dat hij een BSA A7 café-racer had. Nico kende ik al jaren, van mijn tijd in de BSA OC en van de VIM en ik wist dat hij een prachtige BSA A10 Road Rocket had. Een artikel over drie sportieve BSA’s leek me een leuk idee en ik nodigde Duco en Nico uit voor een reportage. Duco had een vriend, Sjaak, die Norton reed. Toen hij van ons plan hoorde werd hij zó enthousiast dat hij graag mee wilde doen. Onze ideeën over café-racers, de sfeer van de jaren ’60 en Rock ’n Roll bleken parallel te lopen en tijdens de voorbereiding voor de foto-opnamen sloeg de vlam in de pan: Sjaak en Duco kwamen met het idee een café-racer club op te richten. De nieuwe club moest natuurlijk een aansprekende naam hebben en omdat café-racers (in de jaren ’50 en ’60) de snelste motoren waren, als het ware raketten voor op de weg, kozen we de naam Road Rocket Café-Racer Club. Uiteraard had de club ook een bestuur nodig; met drie man was dat snel gevormd. Sjaak werd voorzitter en redacteur, Duco werd vice-voorzitter en evenementenorganisator en ik wierp me op als secretaris en penningmeester (iemand moest het tenslotte doen). Op de maandagavond van de oprichting verwachtten we niet dat er meer dan 25 halve zolen zouden zijn die zich bij ons wilden aansluiten. Nico deed niet mee met de club maar wel met de reportage. Op 6 juni 1998 maakten we een fotoreportage in de Wieringermeer. Daarbij hadden we ook de dames ingeschakeld: Karin (de ex van Sjaak) bestuurde de auto en Sarien maakte de actiefoto’s. In november verscheen het verhaal in Bigtwin 142. In de zomermaanden timmerden we stevig aan de weg en diverse vriendjes van Sjaak en Duco meldden zich aan als lid. Op de Café-Racer Dag in Achterveld deelden we flyers uit en konden meteen 13 leden inschrijven, waardoor ons ledental in één dag verdubbelde. (voor een verslag zie Rockateer nr. 1). Anderhalve maand later organiseerden we ons eerste evenement: de Rocket Run, de Nederlandse versie van de Brighton Burn-up. Op zondag 30 augustus verzamelden 75 brulijzers, afkomstig uit heel Nederland en zelfs uit België, zich bij McDonalds in Amsterdam (voor een verslag zie Rockateer nr. 1). Er was zelfs een correspondent van het blad Motor bij en een verslag werd gepubliceerd in Motor nr. 42 in oktober van dat jaar. Ook Custom Life besteedde aandacht aan onze maiden-run; een verslag stond in nr.14. Met een colonne van 60 motoren reden we richting Purmerend en daarna door naar Egmond aan Zee. Doordat veel deelnemers met (bijna) open pijpen reden, trokken we enorm veel aandacht. Naast het gebouw van de reddingsbrigade parkeerden we de motoren op de brede stoep. Daarna was het tijd voor een verfrissing op het terras van restaurant Van Speijk, waar we bijna alle stoelen bezetten. Aan het einde van het oprichtingsjaar hadden al 115 “halve zolen” zich aangemeld als lid en was het bestuur uitgebreid met Ruud den Hartog en Job Vogel.
1999 en 2000.
Vol enthousiasme begonnen we aan het nieuwe jaar dat op 16 januari werd ingeluid met een nieuwjaarsborrel in het clubhuis van MC Barneveld. Drie maanden later waren we weer in het kippendorp om onze eerste Piston Party te vieren. Met circa 100 feestvierders en een leuke Rock-a- Billy band werd het een gezellige bijeenkomst. In het tweede jaar van ons bestaan richtten we de blik meteen over de grenzen, en wel op de Café-Racer Meeting in Lochristi (B). Hans van Hilst had een perfect treffen georganiseerd dat door 10 Nederlanders werd bezocht. Eind augustus reden we de tweede Rocket Run met circa 70 motoren en weer was Egmond (ons Brighton) het einddoel. In het najaar stonden we met een café-racerstand op Motor Sale in het Autotron. Volgens het verslag van Sjaak en Duco waren we de “outlaws” van de beurs, tussen al die glimmende choppers. Gelukkig was er, naast onze café-racers nog iets moois om naar te kijken: de promo-dames van een standje met uitlaten. Het laatste jaar van de vorige eeuw groeide de club spectaculair naar 217 leden. Het magische jaar 2000 begon met een bestuurswisseling: Job Vogel trok zich terug uit het bestuur en zijn plaats werd ingenomen door Ella Klatte. Op 29 en 30 januari organiseerde Jan Braas in Barsingerhorn zijn jaarlijkse tentoonstelling met deze keer als thema: café-racers. Daarbij vroeg hij onze hulp. Uiteraard kwam het helemaal goed en hebben we er een fantastische show van gemaakt. Op 1 april werd Piston Party nr.2 gehouden bij MC De Loswal in Kampen met muziek van de Spin Out 4. Ondanks onze goede bedoeling kwamen niet meer dan 15 rockers naar dit RRC-feestje. 1 April was blijkbaar niet de juiste datum! In juni organiseerden we onze eerste grote buitenlandse trip: een bezoek aan de Coupes Moto Légende op het circuit van Montlhéry, ten zuiden van Parijs. Sjaak, Ella en ik vertrokken vanuit Noord-Holland, terwijl Maarten en Herman vanuit Eindhoven koers zouden zetten naar het zuiden. Met veel regen, pechgevallen en verdwalingen was het een rit die de bikkels van de watjes scheidde en toen we na urenlang ploeteren en afzien uiteindelijk bij het circuit aankwamen, waren we wel toe aan een fles wijn (of drie, of vijf). Daar ontmoetten we ook Maarten en Herman. De Rocket Run kreeg dit jaar een opwindend einde. In Akersloot vond op dezelfde dag het jaarlijkse Rock ’n Roll Festival plaats en Ruud had geregeld dat wij daar welkom waren om onze motoren te laten zien. Café-racers een Rock ’n Roll, een mooier combinatie is er niet en ondanks het slechte weer maakten toch circa 50 rockers de pelgrimstocht naar dit festival. Dit evenement zou een klassieker worden in onze agenda! In november stonden we weer op Motor Sale. Het hoogtepunt van de show was de striptease-act van twee aantrekkelijk dames die heel veel lieten zien, maar nog mooier was dat deze schoonheden bereid waren te poseren op onze stand. Twee sexy vrouwen met vier ruige café-racers; wat kan het leven toch mooi zijn. We sloten het jaar af met 280 leden.
Hoe het verder is gegaan met de club…..? dat weet je misschien zelf nog wel.
Door: Ad van Boheemen